Kleine tekst Medium tekst Grote tekst    Nederlands English
home - contact - nieuwsbrief - links - sitemap
  Zoeken
Over overgewicht » Behandeling » Volwassenen
Mediterraan en koolhydraatarm dieet effectief bij overgewicht.

In deze tweejarige studie zijn 322 personen gevolgd die drie verschillende diëten gebruikten. De deelnemers werden willekeurig ingedeeld in: laag vet caloriebeperkt dieet, mediterraan caloriebeperkt dieet en een laag koolhydraatdieet zonder caloriebeperking. De groep was gemiddeld 52 jaar oud, de gemiddelde BMI was 31 kg/m2, de groep bestond voor 86% uit mannen. Het waren alle werknemers van een bedrijf die onder werktijd werden begeleid door een diëtist en een verpleegkundige.

Na een jaar nam nog 95,4% van de proefpersonen deel aan het onderzoek, na twee jaar was dat nog 84,6%. De caloriebeperkte diëten bevatten dagelijks 1500 kcal. voor vrouwen en 1800 kcal. voor mannen. Het laag koolhydraatdieet startte met 20 g koolhydraten per dag, wat na twee maanden werd opgevoerd tot 120 gram per dag. Deelnemers aan dit dieet werd aangeraden plantaardige vetten en eiwitbronnen te gebruiken en transvetten te mijden. Niet het klassieke koolhydraatarme dieet, maar een mediterrane variant daarop.

Alle deelnemers werden wekelijks gewogen, driemaandelijks werd de bloeddruk gemeten en na zes, twaalf en 24 maanden werden bloedtesten genomen.

Op het mediterrane dieet en het laag vetdieet verbeterden bloedwaarden meer dan op het laag vetdieet. Deelnemers met diabetes (n=36) die het mediterrane dieet volgden, hadden een betere nuchtere glucosewaarde een daling van 1,8 mmol/l; p<0,001. Ook de nuchtere insulinespiegel en het HOMA-IR waren bij diabeten op het mediterrane dieet beter dan op de andere diëten.

Na twee jaar verloor de hele groep -2,9±4,2 kg op het laag vetdieet; -4,4±6,0 op het mediterrane dieet; -4,7±6,5 kg op het laag koolhydraatdieet. De verschillen tussen mannen en vrouwen waren groot: vrouwen reageren beter op een mediterraan dieet P<0,001. Na 24 maanden mannen -3,4 kg (95% CI -4,3 tot -2,5) op laag vet; -4,0 kg (95% CI -5,1 tot -3,0) op het mediterrane dieet en -4,9 kg (95% CI -6,2 tot -3,6) voor laag koolhydraatdieet. Bij vrouwen was dat respectievelijk 0,1 kg (95% CI -2,2 tot 1,9) op laag vet; -6,2 (95% CI -10,2 tot 1,9) voor mediterraan dieet en -2,4 kg (95% CI -6,9 tot 2,2) voor het laag koolhydraatdieet. De middelomtrek en bloeddruk namen in alle groepen vergelijkbaar af.

Conclusie: mediterrane diëten en koolhydraatbeperkte diëten leiden tot beter gewichtsverlies dan het traditionele laag vetdieet. Waarom bij vrouwen een mediteraan dieet beter werkt en bij mannen een laag koolhydraatdieet zal nog verder moeten worden uitgezocht.

zie ook: http://content.nejm.org/cgi/content/short/359/3/229

Terug
Mediterraan en koolhydraatarm dieet effectief bij overgewicht. Uit onderzoek in de New England Journal of Medicine blijkt dat beide dieten leiden tot meer gewichtsverlies dan een traditioneel vetbeperkt dieet. Written By:
Publicatiedatum: 4-8-2008
Aantal keer bekeken: 3096